Trafohuisjes terug vorige pagina

Zelf een leven lang trafohuisjes zien en dan blijkt in 1989 opeens interesse vanuit de provinciale monumentenzorg: Roland Blijdenstijn schrijft een artikel over Transormatorhuisjes in het blad Monumenten! Via de zoon van een TU/e kollega kom ik met hem in kontakt!

trafotent2strafotent1sjpg

We maken samen grootse plannen met de werktitel "De Architectuur van de Elektrificering van de Provincie Utrecht". Aangezien ik in die tijd ook al aan "Herbestemming industrieel erfgoed in Nederland" bezig ben, gaat alle informatie op de steeds groter wordende stapel. Dan ontstaat er in Amersfoort het initiatief om over (voornamelijk de) Amersfoortse transformatorhuisjes een tentoonstelling te organiseren ("Hoogspanning"), daarnaast is er mogelijkheid voor een boekje over Trafohuisjes in de Stichtse Monumenten Reeks. Werk aan de winkel!
Eigenlijk wordt hier het einde van de trafohuisjes als klein gebouw in beeld gebracht. Al sinds begin jaren '70 worden de huisjes prefab aangevoerd, in onderdelen eerst nog maar al spoedig als een geheel (foto Terheijden). Door de ontwikkelingen op elektrotechnische gebied -gesloten kasten- is het gevaar voor monteurs en de noodzaak langdurig aan de trafo's te werken afwezig en het is daardoor geen werkplaats meer waar personen in moesten verblijven. Bovendien wordt verwacht dat er door de nieuw toegepaste materialen minder onderhoudskosten zijn. Of dat waar is zal de tijd leren. Het nieuwe fenomeen: grafitti teistert voorlopig beide soorten!!
De aandacht voor architectuur bij de bouw van trafohuisjes zal eerst ontstaan zijn door trots op het nieuwe fenomeen: stroompaleisje, later moest het zich onopvallend aanpassen aan zijn architectonische omgeving.

Traboekjes

1. de klassiekers: Loenen De pannen zijn verwijderd


2. nabij Beusichem


3. de overgang van stijlen: Groenekan

huisje225x145shkltrafoBeus225x145shklMdijks

2. Schulte bij de PUEM '31: de oudst bekende tekening bij de PUEM 22 juni '31, Vreeswijk II, dan Woudenberg 24 juni '31, de derde ongedateerd voor de Gerofabriek, gezien de penvoering ook van hem. De op de HBO geleerde stijlen worden in de praktijk gebracht.

trafo220631225x276shkltrafo240631225x279shkltrafo000031225x279shkl

3. standaardtypen, een verzorgd type 5/8 nabij Rhenen, een type 1B nabij Houten en twee types 3 in Amersfoort resp. De Bilt.

 

 

 

 

Een beetje meer aandacht voor een type 1B !!

Rhenenstype1BHoutensVreeland15sTuinstr75s
WbD1B232x150shkl
trafoEemdijk225x150shkl

4. nieuwe architectuur:

Regelstation ter Aa 1943

Schalkwijk 1947 met bushalte, nu op rotonde


Bunschoten Eemdijk 1948

terAakleinIMG1327s

5. Schulte ontwerpen

Hooglandseweg 1949 in Amersfoort (zonder graff.)

't Haartje 1950 A'foort, (staat nu tussen de villa's)

Wijk bij Duurstede 1952

Maartensdijk 1952 waar we zondags op de fiets naar toe gingen

idem in 2006!! gebrek aan onderhoud!!

Weerden Poelmanwg 1949 Soest

IMG1256s1trafotHaartje280x185shkltrafoWbD225x145shkl
Mdijktoen230x162shkl
PICT0011sIMG1247s

maar ook klassiekers!

IJsselstein Mr.A.Spainkstr. 1949

Montfoort Hofstraat 1951

Blokland Montfoort 1950: een verbouwing!!

AbSpaIJssstrafoHofstr132x200shkltrafoBlokland225x154shkl

en dan de jaren '60!

een [403]

twee [404]

drie [406]

PUEM tegeltjes hier

nieuw225x173shklnieuw2225x177shklPICT0208241x150shkl
naar boven

Deze foto's geven een beeld van de veranderende architectuur in het ontwerpen door de ruim 35 jaren heen. Van de eerste voorstudies voor de Gero tot de laatste met verhoogd vlak (beton)dak met mastiek- bedekking en de grotendeels (?) standaard types. Van de 5000 stuks die in 1990 bestonden was de helft niet gedateerd. Het aantal Schulte huisjes zou ergens tussen de 1000 en 2000 kunnen liggen . . . ?

Trafohuisjes terug vorige paginanaar boven